Perspectives of Chilean Occupational Therapists on Family Participation in Child Intervention Processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54761/contexto.num12.94

Keywords:

Occupational Therapy, family, childhood, Family Health Model, barriers

Abstract

The study addresses the following question: How are occupational therapists facilitating family participation in children’s intervention processes? Thirty-five Chilean occupational therapists participated. Data collection was conducted in 2023 through an online survey. The results indicate that 100% of respondents consider working with families during the intervention process to be “very important - Important”; however, only 68% report involving them “always or almost always” in their current practice. Most of them (77%) spend 75% of the session time working with the child and the remaining time attending to the parents. Only 5.9% devote their intervention exclusively to children.
The preferred strategies for working with families are empowerment, “occupational performance coaching,” and session observation. Ninety-seven percent of occupational therapists reported working with the children’s mothers. Only 28% reported working with fathers. Finally, 88.6% of respondents believe that occupational therapy outcomes tend to be significantly better when families are involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Camila Baquedano Navia, Universidad de Playa Ancha

Terapeuta Ocupacional. Universidad de Playa Ancha.

Alexander Jesús Durán Montero, Universidad de Playa Ancha

Terapeuta Ocupacional. Universidad de Playa Ancha.

Marión Ignacia Molina Llano, Universidad de Playa Ancha

Terapeuta Ocupacional. Universidad de Playa Ancha.

Verónica Angulo De la fuente, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Terapeuta Ocupacional. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

References

Águila, G., Díaz, J., Diaz, P. y Cruz, N. (2016). Instrumento para determinar necesidades de conocimiento de los padres acerca de la adolescencia y su manejo. Medisur, 14(6), 748-759.

Argaez, S., Echeverría, R., Marine, N., Carrillo, C., (2018). Prevención de Factores de Riesgo en Adolescentes: Intervención para Padres y Madres. Psicología Escolar e Educacional, 22(2), 259-269. https://doi.org/10.1590/2175-35392018014279

Domene, G. (2015). Intervención sobre la autonomía personal en el trastorno mental grave. Un caso clínico. TOG (A Coruña),12(22), 1-22. https://revistatog.com/num22/pdfs/revision4.pdf

Foster, L., Dunn, W. y Lawson, L. (2013). Coaching mothers of children with autism: A qualitative study for occupational therapy practice. Physical & occupational therapy in pediatrics, 33(2), 253-263. https://doi.org/10.3109/01942638.2012.747581

García-Huidobro, D., Barros, X., Quiroz, A., Barría, M., Soto, G. y Vargas, I. (2018). Modelo de atención integral en salud familiar y comunitaria en la atención primaria chilena. Revista Panamericana de Salud Pública, 42. https://doi.org/10.26633/rpsp.2018.160

Guerrero, S. (2002). Cuidado del niño hospitalizado con apoyo familiar. Avances en Enfermería, 20(2), 23-32. https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/37510

Hernández, C. y Escobar, N. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Alerta, Revista científica del Instituto Nacional de Salud, 2(1), 75-79. http://portal.amelica.org/ameli/journal/419/4191907012/

Klowan, A., Kadlec, M. y Johnston, S. (2023). The Parents’ Perspective: Experiences in Parent-Mediated Pediatric Occupational Therapy for Children with Neurodevelopmental Disorders. The Open Journal of Occupational Therapy, 11(1), 1-13. https://doi.org/10.15453/2168-6408.1958

Lin, C., Lin, C. y Yu, J. (2018). The effectiveness of parent participation in occupational therapy for children with developmental delay. Neuropsychiatric disease and treatment, 623-630. https://doi.org/10.2147/NDT.S158688

Lorenzo, L. (2018). Terapia ocupacional y práctica centrada en la familia: cambios y prioridades ocupacionales de las familias de niños con enfermedades raras. [Tesis de Doctorado, Universidade da Coruña. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/20836/LorenzoBarbeito_Laura_TFG_2018.pdf?sequence=2

López, M., (2022). Coaching contextual en Terapia ocupacional. Fomento de la Participación de los Niños y las Competencias de los Auxiliares en Educación Especial. [Tesis Doctoral, Universidad de Zaragoza]. https://zaguan.unizar.es/record/112197

Porter, L., Lane, S., Demchick, B., Sweeney, J., Mullens, P., Kearney, B. (2023). Parents as Adult Learners in Occupational Therapy for Children with Sensory Challenges: A Scoping Review. The American Journal of Occupational Therapy, 77(1), 7701205080. https://doi.org/10.5014/ajot.2023.050078

Schodt, S., Parr, J., Caridad, M. y Rubio-Codina, M. (2015). La medición de la calidad de los servicios de visitas domiciliarias. Una revisión de la literatura. Banco Interamericano de Desarrollo. https://hdl.handle.net/20.500.12799/4539

Sharma, A., Surage, G., Nim, K., Rao, G. y Jain, K. (2019). Effect of Parental Presence during Therapy of Autism Spectrum Disorders. Indian Journal of Occupational Therapy (Wolters Kluwer India Pvt Ltd), 51(2).

Subsecretaría de Redes Asistenciales, (2013). Orientaciones para la implementación del modelo de atención integral de salud familiar y comunitaria. Santiago de Chile.

Torres, L., Garrido, A., Reyes, A. y Ortega, P. (2008). Responsabilidades en la crianza de los hijos. Enseñanza e investigación en Psicología, 13(1), 77-89.

Vidal, Á., (2014). Terapia ocupacional centrada en la familia: intervención en el domicilio de jóvenes con parálisis cerebral y patologías afines. [Trabajo de fin de grado, Universidade da Coruña]. http://hdl.handle.net/2183/14160

Vidal, M., Niurka, M., Alfonso, I. y Zacca, G., (2019). Cápsulas educativas o informativas. Un mejor aprendizaje significativo. Revista Cubana Educación Médica Superior, 33(2). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1904/865

Published

2024-07-19

How to Cite

Baquedano Navia, C., Durán Montero, A. J., Molina Llano, M. I., & Angulo De la fuente, V. (2024). Perspectives of Chilean Occupational Therapists on Family Participation in Child Intervention Processes. Contexto, 12, 13-29. https://doi.org/10.54761/contexto.num12.94

Issue

Section

Artículos de Investigación