Implications of Occupational Therapy in school coexistence
Disciplinary challenges towards the well-being of educational communities
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4509462Keywords:
Occupational Therapy, school coexistence, well-being of educational communities, collective occupationAbstract
Under a social and critical perspective, Occupational Therapy challenges us to widen our disciplinary practices on several social problems everyday, such as in school coexistence wthin educational contexts. Defintely, it is a great disciplinary challenge for making concrete contributions, both through our speeches and our actions. Occupation establishes the basis, our main theoretical support that promotes practices and social changes.
This article presents a practical systematization of contributions done from the Occupational Therapy area to the coexistence team in a school located in Villa Alemana city. We analyze our role to react from our discipline in order to take actions from new psychosocial fields, focused on the health, inclusion and well-being of educational communities.
Downloads
Metrics
References
AOTA, 2013. The American Occupational Therapy Association (AOTA). Bullying Prevention and Friendship Promotion. https://www.aota.org/-/media/Corporate/Files/Practice/Children/SchoolMHToolkit/BullyingPreventionInfoSheet.pdf
Astete, M. y Vaccari, P. (2017). Políticas públicas y subjetividades: lógicas en disputa en la implementación de programas sociales en la comuna de Lota, Chile. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 16(1), 31-41. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue1-fulltext-880
Castro, L. (2010). Informe proyectos de ley sobre violencia escolar. Coincidencias y diferencias. Asesoría Técnica Parlamentaria, Área Políticas Sociales. Valparaíso: Biblioteca Congreso Nacional de Chile.
Cereceda A. y Sánchez C. (2016). Desafíos cotidianos la lograr la inclusión educativa. [Tesis de Magíster en Terapia Ocupacional, Mención Intervención Psicosocial, Universidad Andrés Bello]. http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/3308
Esteve, J. M. (2003). La tercera revolución educativa: la educación en la sociedad del conocimiento. Paidós.
Guajardo, A. (2012). Enfoque y praxis en Terapia Ocupacional. Reflexiones desde una perspectiva de la Terapia Ocupacional crítica. Revista de Terapia Ocupacional Galicia, 9(5), 18-29. http://www.revistatog.com
Herrera Sandoval, M., & Valderrama Núñez, C. (2013). Gubernamentalidad y biopolítica: Una aproximación con los saberes y prácticas históricas de la terapia ocupacional en Chile. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 13(2), 79-92.
https://doi.org/10.5354/0719-5346.2014.30218
Ministerio de Educación de Chile, Mineduc. (2011). Política de Convivencia Escolar. Santiago de Chile.
Ministerio de Educación de Chile, Mineduc. (2015). Política Nacional de Convivencia Escolar 2015/2018. Santiago de Chile.
Ministerio de educación de Chile, Mineduc. (2019). Política Nacional de Convivencia Escolar 2019. Santiago de Chile.
Ministerio de educación de Chile, Mineduc (2019). Manual de distinción, compromiso con la sana convivencia escolar. http://convivenciaescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/2019/03/Manual-de-distinci%C3%B3n.pdf
Morrison, R., Olivares, D. y Vidal, D. (2011). La Filosofía de la Ocupación Humana y el Paradigma Social de la Ocupación. Algunas reflexiones y propuestas sobre epistemologías actuales en Terapia Ocupacional y Ciencias de la Ocupación. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 11(2), 102-119. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2011.17785
Ley 20.536. Diario oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 08 de septiembre del 2001.
Ley 21.128. Diario oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 19 de diciembre de 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 T.O. Pablo Andrés Oyarzún Dubó
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
Los autores/as mantendrán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, lo cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.