Group play intervention in remote modality in children with Autism Spectrum Disorder ASD
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.5711814Keywords:
Occupational Therapy, Autism Spectrum Disorder, Remote Care, Group Workshop, PlayingAbstract
The current systematization discloses the experiences of group therapeutic intervention in childhood with Autism Spectrum Disorder (ASD), developed by Fundación Amanecer in 2020. The therapeutic objectives were defined according to the group and age range, of these objectives, symbolic group play is chosen, which favors friendship relationships, group companionship, develops cognitive flexibility through games and conversations with peers. The sessions were carried out by playing games and Atemporalia methodology.
It is found that 5 out of 6 working group parents affirm that they adapted to the remote intervention, considering favorable the performance of their children in the sessions. They perceived progress according to indicated therapeutic objectives and agreed with the methodology by virtue of the social and health context.
It is concluded that there are advances in the therapeutic process of these children in virtual care, both working as a team, addressing support needs, as well as adapting the interventions and reaching the objectives set.
Downloads
Metrics
References
Asociación Americana de Terapia Ocupacional. (2020). Marco de Trabajo para la práctica de Terapia Ocupacional: Dominio y Proceso.
Cáceres, F., Granada, M. y Pomés, M. (2018). Inclusion and Play in Early Childhood. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 181-198. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100181
Chadwick, M. y Mujica, Ale. (2020). Diario de una cuarentena. Editorial Amanuta.
González, D. (2021). Intervención vía telesalud basada en
el modelo Denver de atención temprana
para niños pequeños con autismo. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 21(1), 127-134. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2021.60414
Guíñez, M. (2017). Metodología Atemporalia. Yoga, arte y meditación para la educación. Marciano Ediciones.
Greenspan, S. I. y Wieder, S. (2000). Lineamientos de intervención adicionales para incrementar la interacción con niños.
Lecannelier, F., (2013). El uso de la mentalización y la regulación emocional en programas de intervención temprana para el fomento de la seguridad en el apego. Revista Mentalización, 1(1). https://revistamentalizacion.com/ultimonumero/06.pdf
Pecci, M., Herrero, T., López, M. y Mozos, A. (2010). El juego infantil y su metodología. (pp. 30-50). Editorial Mcgraw-Hill/Interamericana de España. https://www.mheducation.es/bcv/guide/capitulo/8448171519.pdf
Peralta Marrupe P. Revisión bibliográfica: terapia ocupacional
y tecnologías de la información y la comunicación. Revista de Terapia Ocupacional Galicia, 13(23). http://www.revistatog.com/num23/pdfs/revision2.pdf
Valdez, D., Montiel Nava, C., Silvestre Paula, C., Rattazzi, A., Rosoli, A., Barrios, N., Cukier, S., García, R., Manrique, S., Pérez Liz, G., Veiga de Lima, C., Amigo, C., Besio, V., & Garrido, G. (2021). Enfrentando al Covid-19: situación de las personas con autismo y sus familias en Latinoamérica. Siglo Cero Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, (1), 119–140. https://doi.org/10.14201/scero202152e119140
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
Los autores/as mantendrán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, lo cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.