Group play intervention in remote modality in children with Autism Spectrum Disorder ASD

Authors

  • Francisca Nazer Quiroz Universidad Central de Chile
  • Valentina Reyes Fernández Universidad Central de Chile

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5711814

Keywords:

Occupational Therapy, Autism Spectrum Disorder, Remote Care, Group Workshop, Playing

Abstract

The current systematization discloses the experiences of group therapeutic intervention in childhood with Autism Spectrum Disorder (ASD), developed by Fundación Amanecer in 2020. The therapeutic objectives were defined according to the group and age range, of these objectives, symbolic group play is chosen, which favors friendship relationships, group companionship, develops cognitive flexibility through games and conversations with peers. The sessions were carried out by playing games and Atemporalia methodology.

It is found that 5 out of 6 working group parents affirm that they adapted to the remote intervention, considering favorable the performance of their children in the sessions. They perceived progress according to indicated therapeutic objectives and agreed with the methodology by virtue of the social and health context.

It is concluded that there are advances in the therapeutic process of these children in virtual care, both working as a team, addressing support needs, as well as adapting the interventions and reaching the objectives set.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisca Nazer Quiroz, Universidad Central de Chile

Terapeuta Ocupacional Licenciada en Terapia Ocupacional, Universidad Central de Chile.
Terapeuta Ocupacional de Fundación Amanecer, experiencia en área infanto juvenil y salud mental.
Docente de campo clínico de la Universidad Central de Chile y Docente Académico en la Universidad Autónoma de Chile.

Valentina Reyes Fernández, Universidad Central de Chile

Terapeuta Ocupacional Licenciada en Terapia Ocupacional, Universidad Central de Chile.
Terapeuta Ocupacional de Fundación Amanecer, Experiencia en área infanto juvenil y salud mental.

References

Asociación Americana de Terapia Ocupacional. (2020). Marco de Trabajo para la práctica de Terapia Ocupacional: Dominio y Proceso.

Cáceres, F., Granada, M. y Pomés, M. (2018). Inclusion and Play in Early Childhood. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 181-198. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100181

Chadwick, M. y Mujica, Ale. (2020). Diario de una cuarentena. Editorial Amanuta.

González, D. (2021). Intervención vía telesalud basada en

el modelo Denver de atención temprana

para niños pequeños con autismo. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 21(1), 127-134. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2021.60414

Guíñez, M. (2017). Metodología Atemporalia. Yoga, arte y meditación para la educación. Marciano Ediciones.

Greenspan, S. I. y Wieder, S. (2000). Lineamientos de intervención adicionales para incrementar la interacción con niños.

Lecannelier, F., (2013). El uso de la mentalización y la regulación emocional en programas de intervención temprana para el fomento de la seguridad en el apego. Revista Mentalización, 1(1). https://revistamentalizacion.com/ultimonumero/06.pdf

Pecci, M., Herrero, T., López, M. y Mozos, A. (2010). El juego infantil y su metodología. (pp. 30-50). Editorial Mcgraw-Hill/Interamericana de España. https://www.mheducation.es/bcv/guide/capitulo/8448171519.pdf

Peralta Marrupe P. Revisión bibliográfica: terapia ocupacional

y tecnologías de la información y la comunicación. Revista de Terapia Ocupacional Galicia, 13(23). http://www.revistatog.com/num23/pdfs/revision2.pdf

Valdez, D., Montiel Nava, C., Silvestre Paula, C., Rattazzi, A., Rosoli, A., Barrios, N., Cukier, S., García, R., Manrique, S., Pérez Liz, G., Veiga de Lima, C., Amigo, C., Besio, V., & Garrido, G. (2021). Enfrentando al Covid-19: situación de las personas con autismo y sus familias en Latinoamérica. Siglo Cero Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, (1), 119–140. https://doi.org/10.14201/scero202152e119140

Published

2021-09-30

How to Cite

Nazer Quiroz, F., & Reyes Fernández, V. (2021). Group play intervention in remote modality in children with Autism Spectrum Disorder ASD. Contexto, 7, 113-126. https://doi.org/10.5281/zenodo.5711814