Occupational therapy in mental health promotion in vulnerable educational settings

Authors

  • Daniela Arenas Molina Universidad Central

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4509243

Keywords:

Occupational Therapy, education, mental health

Abstract

Mental health problems in Chilean society and the world are very relevant in our time. Studies on child mental health are very scarce, as are programmes that address this problem in this population. The Skills for Life program was born 20 years ago to respond to this problem in the educational communities, recognizing this context as the ideal one to carry out promotion and prevention actions. The teams that in the beginning were only made up of psychologists, today increasingly integrate Occupational Therapy, which brings together all components in their work to promote participation in meaningful occupations in the main actors of the educational centers, such as children, teachers and parents and / or guardians.The Occupational Therapist in this context, encounters challenging environments, trying to empower its participants in front of important issues for mental health, constantly relating to health determinants that limit the full enjoyment of activities and occupations. The experience describes the Program inserted in the commune of Estación Central, in the metropolitan area, where, in addition, we face the intercultural transformation of the society, by which it is necessary to give answers in front of the cultural barriers that appear.
The program has excellent results in terms of the occupational performance of its participants, and their insertion in each school throughout the country can be validated.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Daniela Arenas Molina, Universidad Central

Licenciada en Terapia ocupacional, Universidad Central.
Diplomado del Buen trato y abordaje de la violencia en la escuela.
Pontificia Universidad Católica de Chile.
T.O. Programa Habilidades para la Vida I JUNAEB.
T.O. Programa Apoyo en la atención en Salud Mental MIDESO.
Experiencia en salud mental infantojuvenil, adultos y adultos mayores en COSAM Estación Central.

References

Aponte C. D, et al. (1999). Condiciones Teórico - Metodológicas para la realización del Diagnóstico de Salud Mental en Santa fe de Bogotá. http://www.fepafem.org.ve/investigaciones/_dxsaludmental/index2.htm

Belfer, M. L. (2008). Child and adolescent mental disorders: the magnitude of the problem across the globe. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(3), 226-236.

Berger, C., Milicic, N., Alcalay, L., Torretti, A., Arab, M. P. Y Justiniano, B. (2009). Bienestar socio-emocional en contextos escolares: la percepción de estudiantes chilenos. Estudios sobre educación.

Breinbauer, D. y Maddaleno, M. (2008). Youth: choices and change. Promoting healthy behaviors in adolescents. Washington, DC.

Bronfenbrenner, U. (1976). The ecology of human development: history and perspectives. Psychologia, 19(5), 537-549.

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Harvard University Press.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Paidós.

Colegio de Terapeutas Ocupacionales de Chile. (2000). Posición del colegio de terapeuta ocupacionales de chile sobre la formación profesional. Santiago de Chile, Nº 1.

De la Barra, F. (2011). Epidemiología de trastornos psiquiátricos en niños y adolescentes en Chile: Estudios de prevalencia. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 47(4), 303-314.

Domitrovich, C., Bradshaw, C., Greenberg, M., Embry, D., Poduska, J., & Ialongo, N. (2009). Integrated models of school-based prevention: Logic and theory. Psychology In The Schools, 47(1), 71-88. https://doi.org/10.1002/pits.20452

Dunn, W., Brown, C. & McGuigan, A. (1994). The Ecology of Human Performance: A Framework for Considering the Effect of Context. American Journal Of Occupational Therapy, 48(7), 595-607. https://doi.org/10.5014/ajot.48.7.595

Frolek, G. & Chandler, B. (2013). Best practices for Occupational Therapy in Schools. 1ra Ed.

Gadotti, M. (2000). Educación popular en América Latina, aspectos históricos y perspectivas.

George, M., Siraqyan, X., Morales, R., Barra De La, F., Rodríguez, J., López, C., & Toledo, V. (1994). Adaptación y validación de dos instrumentos de pesquisa de problemas de salud mental en escolares de 1° básico. Revista De Psicología, 5, 17-26. ttps://doi.org/10.5354/0719-0581.1994.18486

George, M., Squicciarini, A., Zapata, R., Guzmán, M., Hartley, M., & Silva, C. (2004). Detección Precoz de Factores de Riesgo de Salud Mental en Escolares. Revista de Psicología, 13(2), 9-20. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2004.17651

George Lara, M., Guzmán Piña, J., Flotts De Los Hoyos, M., Squicciarini Navarro, A., & Guzmán Llona, M. (2012). Salud mental en escuelas vulnerables: evaluación del componente promocional de un programa nacional. Revista de Psicología, 21(2), 55-81. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2012.25837

Guzman, M., Jellinek, M., George, M., Hartley, M., Squicciarini, A., & Canenguez, K. et al. (2011). Mental health matters in elementary school: first-grade screening predicts fourth grade achievement test scores. European Child & Adolescent Psychiatry, 20(8), 401-411. https://doi.org/10.1007/s00787-011-0191-3

Ippolito-Shepherd, J. y Cimmino, K. (2002). “La Iniciativa Regional Escuelas Promotoras de la Salud. Ensayos y Experiencias”. Salud-Educación. Colección Psicología y Educación. Edición Novedades Educativas.

Jané-Llopis, E. (2004). La eficacia de la promoción de la salud mental y la prevención de los trastornos mentales. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría (89), 67-77.

Kessler, R., Berglund, P., Demler, O., Jin, R., Merikangas, K., & Walters, E. (2005). Lifetime Prevalence and Age-of-Onset Distributions of DSM-IV Disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Archives Of General Psychiatry, 62(6), 593. https://doi.org/10.1001/archpsyc.62.6.593

Kieling, C., Baker-Henningham, H., Belfer, M., Conti, G., Ertem, I., & Omigbodun, O. et al. (2011). Child and adolescent mental health worldwide: evidence for action. The Lancet, 378(9801), 1515-1525. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(11)60827-1

Levitt, J., Saka, N., Hunter Romanelli, L., & Hoagwood, K. (2007). Early identification of mental health problems in schools: The status of instrumentation. Journal Of School Psychology, 45(2), 163-191. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.11.005

Macklem, G. (2014). Preventive mental health at school: Evidence-based services for students. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-8609-1

Ministerio de Desarrollo Social. (2013). Situación de la Pobreza en Chile. CASEN.

Ministerio de Salud. (2017). Plan Nacional de Salud Mental 2015 – 2017.

https://www.minsal.cl/wp-content/uploads/2017/12/PDF-PLAN-NACIONAL-SALUD-MENTAL-2017-A-2025.-7-dic-2017.pdf

Ministerio de Salud. (2018). Promoción de salud: Orientaciones para la planificación y programación en red 2018.

Ministerio de Salud. (2011). Primera Encuesta Nacional de Empleo, Trabajo, Salud y Calidad de Vida de Los Trabajadores Y Trabajadoras en Chile.

Ministerio de Salud. (2014) Orientaciones para planes comunales de promoción de la salud 2014. Departamento de Promoción de la Salud. http://web.minsal.cl/sites/default/files/orienplancom2014.pdf

Murphy, J., Guzmán, J., McCarthy, A., Squicciarini, A., George, M., & Canenguez, K. et al. (2014). Mental Health Predicts Better Academic Outcomes: A Longitudinal Study of Elementary School Students in Chile. Child Psychiatry & Human Development, 46(2), 245-256. https://doi.org/10.1007/s10578-014-0464-4

Nuñez, C. (2002). Transformar para Educar, Educar para transformar, México, pp. 57-71.

OMS. (2004b). Prevención de los Trastornos Mentales: Intervenciones efectivas y opciones de políticas públicas. Ginebra

OMS. (2005) Child and adolescent mental health policies and plans. Mental Health Policy and Service Guidance Package. Ginebra.

Patel, V. (2007). Mental health in low- and middle-income countries. British Medical Bulletin, 81-82(1), 81-96. https://doi.org/10.1093/bmb/ldm010

Rescorla, L., Achenbach, T., Ivanova, M., Harder, V., Otten, L., & Bilenberg, N. et al. (2011). International Comparisons of Behavioral and Emotional Problems in Preschool Children: Parents’ Reports From 24 Societies. Journal Of Clinical Child & Adolescent Psychology, 40(3), 456-467.https://doi.org/10.1080/15374416.2011.563472

Riveros E., M. (2001). Participación social en salud: un campo fértil para la intervención de la terapia ocupacional. Revista Chilena De Terapia Ocupacional, (1), 38. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2001.128

Rones, M. (2000). Clinical Child And Family Psychology Review, 3(4), 223-241. https://doi.org/10.1023/a:1026425104386

Superintendencia de Seguridad Social. (2015) “Estadísticas de Licencias Médicas de Origen Común”.

Vicente, B., Saldivia, S., y Pihán, R. (2016). Prevalencias y brechas hoy: salud mental mañana. Acta Bioethica, 22(1), 51-61. https://doi.org/10.4067/s1726-569x2016000100006

Published

2020-12-28

How to Cite

Arenas Molina, D. (2020). Occupational therapy in mental health promotion in vulnerable educational settings. Contexto, 6, 13-41. https://doi.org/10.5281/zenodo.4509243