Occupational Therapy Intervention in Interactive Groups
Educational Performance in the Learning Communities Project
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4509348Keywords:
Occupational Therapy, Learning Communities, Dialogical Learning, Successful Educational Action, Interactive GroupsAbstract
One of the Educational Performances of success of the Learning Communities Project is the interactive groups, which consist in dividing the class into small heterogeneous groups of students, to work in instrumental subjects with the help of volunteers, who dynamize interactions between pupils. This educational practice brings to the classroom the principles of Dialogical Learning (creation of sense, equality of differences, instrumental dimension, equitable dialogue, cultural intelligence, transformation and solidarity), so they represent a substantial change from the traditional masterful way of implementing classes. This chapter aims to make known a proposal and to base the intervention of Occupational Therapy in the interactive groups of the first-grade teaching level of primary school, due to the difficulties presented in the implementation of three principles of Dialogical Learning. After four months of intervention and two sessions of ninety minutes per week in the regular classroom, students obtain significant results in the principles of solidarity and equality of differences. However, it is proposed to rethink the intervention in the principle of egalitarian dialogue, aimed to teachers, this time including formative actions. Therefore, Occupational Therapy should continue collaborating in the implementation of the principles of Dialogical Learning in interactive groups.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, C. (2016). Las dificultades para innovar en la escuela: el caso de los grupos interactivos. Revista Investigación En La Escuela, (88), 127-138. https://doi.org/10.12795/ie.2016.i88.08
Álvarez, C., González, L. y Larrinaga, A. (2012). Aprendizaje dialógico, grupos interactivos y tertulias literarias: una apuesta de centro educativo que favorece la inclusión. En F. Guerra, R. García, N. González, P. Renes y A. Castro Estilos de Aprendizaje: Investigaciones y Experiencias.
Aubert, A., Bizkarra, M. y Calvo, J. (2014). Actuaciones educativas de éxito desde la educación física. Retos Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación.
Aubert, A., García, C. y Racionero, S. (2009). El aprendizaje dialógico. Cultura y Educación.
Buslón, N. (2017). Investigación con impacto social: educación de éxito. Universidad de Barcelona, 125.
Castro, M., Gómez, A. y Macazaga, A. (2014). Aprendizaje dialógico y grupos interactivos en educación física. Retos Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación.
Duque, E., Mello, R. y Gabassa, V. (2009). El aprendizaje dialógico: base teórica de las comunidades de aprendizaje. Innovación Educativa.
Ferrada, D. y Flecha, R. (2008). El modelo dialógico de la pedagogía: un aporte desde las experiencias de comunidades de aprendizaje. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 34(1). https://doi.org/10.4067/s0718-07052008000100003
Flecha, R. (2003). Prólogo. En C. Elboj, I. Puigdellívol, M. Soler, y R. Valls. Comunidades de aprendizaje: Transformar la educación (p. 5). Graó.
Formación en Comunidades de Aprendizaje. (2018). Introducción y Bases Científicas de las Comunidades de Aprendizaje, 17. https://www.comunidaddeaprendizaje.com.es/uploads/materials/593/d701c76af5c7758c0bfb69293e22b4fe.pdf
Miranda Ramos, S. (2011). Análisis de un proceso de aprendizaje dialógico de estudiantes universitarios que organizan y participan de un proyecto socioeducativo a partir de sus discursos y prácticas. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/113317
Muntaner, J., Pinya, C. y De la Iglesia, B. (2015). Evaluación de los grupos interactivos desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 18(1), 141-159. https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214371
Racionero-Plaza, S. y Puig, P. (2017). La Confluencia entre Comunidades de Aprendizaje y otros Proyectos: El Caso de los CRFA en Perú y Guatemala. Multidisciplinary Journal Of Educational Research, 7(3), 339-358. https://doi.org/10.17583/remie.2017.3023
Vieira, L. y Puigdellívol, I. (2013). ¿Voluntarios dentro del aula? el rol del voluntariado en «comunidades de aprendizaje». Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 12(24), 37-55.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 T.O. Valentina Elizabeth Correa Quiñones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
Los autores/as mantendrán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, lo cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.