Challenges and achievements of occupational therapy, in middle school, systematizing experiences.

Authors

  • Vanessa Moncada Contreras Universidad Andrés Bello

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4509360

Keywords:

Occupational therapy, School Integration Program, Youth, Group experience

Abstract

This article represents the sistemation of an occupational therapy experience on a secondary educational place, particularly an integration scholarship program (PIE) which is part of a critical and innovative educational project for public education.

The purpose of this article is to bring the reader closer to the work of occupational therapy through the systematization of a group workshop that seeks to strengthen life skills in middle school youth who participate in the School Integration Program. It represents a sample of the work carried out by the support team of professionals of the establishment, sharing the uncertainties, challenges and successes that kept the workshop running to date. The experience shows the workshop group as an accompaniment space in favor of the student’s autonomy exercise and independence. Fulfilling the objectives proposed such as the development of social skills, interpersonal relationships, self-esteem and promoting a life project for the young. Dialoguing between the demands of the school system and the need for inclusion of students for whom this space could represent the last opportunity to go to school.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Vanessa Moncada Contreras, Universidad Andrés Bello

Licenciada en Terapia Ocupacional, Universidad Andrés Bello.
Magister en Terapia Ocupacional, mención en Intervención Psicosocial, Universidad Andrés Bello, cursando Diplomado en Especialización Clínica en Violencia de Género.

References

Andrés Bianchetti Saavedra, Bellei, C., Valenzuela , J., Vanni, X. Y Contreras, D. (julio-septiembre de 2014). Lo aprendí en la escuela¿Cómo se logran los proceso de mejoramiento escoalr? Perfiles Educativos, XXXVIII(153), 198-202. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=132/13246712013

Apablaza, M. (2018). Inclusión escolar, marginación y apartheid ocupacional: Análisis de las políticas educativas chilenas. Journal of Occupational Science. https://doi.org/10.1080/14427591.2018.1487260

Bernal, V. G. (2014). Análisis de la discapacidad desde una mirada crítica:Las aportaciones de las teorías feministas. Estudios Pedagógicos, 392-407.

Convivencia Escolar, L. (2019). Caracterización Liceo Confederación Suiza.

Especial, U. E. (2013). Orientaciones técnicas para Programas de Integración Escolar PIE. MINEDUC.

Freire, P. (1992). Pedagogía de la Esperanza. Siglo Veintiuno.

Fundación Chile Educación, C. d. (2013). Análisis de la Implementación de los programas de Integración Escolar(PIE) en establecimientos que han incorporado Estudiantes con Necesidades Educativas Especiales Transitorias NEET. MINEDUC.

Fundación Internacional y Paraiberoamericana de Administración y Políticas Públicas, F. (2007). Género y Políticas de Coheión Social. Unión Europea.

Judit Fullana Noell, M. P. (2015). La transición a la vida adulta de jóvenes con discapacidad intelectual.Evaluación de un programa de formación para la mejora de lascompetencias personales. Revista de Investigación en Educación, pp. 53-68.

Korol, C. (2007). Hacia una pedagogía feminista. Buenos Aires: El Colectivo.

León, O. D. (2004). Adolescencia y juventud: de las nociones a los abordajes. Última Década, pp. 83-104.

Liceo Confederación Suiza. (2019). Ministerio de educación. Reglamento Institucional Liceo Confederación Suiza. http://www.mime.mineduc.cl

MINEDUC. (2016). Manual de apoyo a la Inclusión Escolar en el marco de la Reforma Educacional. Ministerio de Educación.

MINEDUC. (2019). Profesionales asistentes de la educación. Orientacines acerca de su rol y funciones en programa de integración escolar PIE. Santiago.

OMS, O. M. (31 de junio de 2015). www.who.int. https://www.who.int/maternal_child_adolescent/topics/adolescence/dev/es/

Published

2020-12-28

How to Cite

Moncada Contreras, V. . (2020). Challenges and achievements of occupational therapy, in middle school, systematizing experiences. Contexto, 6, 55-73. https://doi.org/10.5281/zenodo.4509360