Formation of the Occupational Therapy unit in School Integration Programs

An experience from the Municipal Corporation of San Miguel

Authors

  • María Belén Farías Peñailillo U. Autónoma de Chile

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4509418

Keywords:

Occupational Therapy, municipal education, integration-inclusion

Abstract

The following article has the purpose of evidencing the construction of the Occupational Therapy area in the School Integration Programs of the municipal schools and high school of the municipality of San Miguel. A review of the evaluation and intervention process was carried out from the beginning in 2014 to the present day, where a paradigmatic change in the vision of Special Educational Needs was evident.

Also, a case study was included that reveals the work done from a student's evaluation process, intervention and its impact on school performance.

It is concluded that there is still much to do and discover about the performance of the Occupational Therapist in educational contexts, in addition to continuing to position ourselves in the school universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María Belén Farías Peñailillo, U. Autónoma de Chile

Licenciada en Terapia Ocupacional, U. Autónoma de Chile.
Magíster en Neurociencias de la Educación, U. Mayor.
Diplomada en Neuropsicología Infantil, U. Católica de Chile.
Diplomada en Neurociencias del Aprendizaje, U. de Chile.
Terapeuta Ocupacional en Escuela Básica Llano Subercaseaux.
Coordinadora de Campos Clínicos y Titulación de la Carrera de Terapia Ocupacional en U. Autónoma de Chile.

References

Biblioteca del Congreso Nacional de Chile (2017). Reportes estadísticos Comunales 2017. Recuperado en abril de 2020 de https://reportescomunales.bcn.cl/2017/index.php/San_Miguel#Poblaci.C3.B3n_total_Censo_2002_y_Censo_2017

Biblioteca del Congreso Nacional (2018). Asesoría técnica parlamentaria. Datos de la modalidad de Educación Especial en Chile. Recuperado en mayo de 2020 de https://www.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/26781/2/BCN__datos_de_EE_y_estudiantes_con_NEE_Final.pdf

Bluma, S., Shearer, M., Frohman, A. y Hilliard, J. (2016). Guía Portage de Educación Preescolar.

Beery, K. (2000). The Berry-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration (VMI). Adaptación al español. (1ª ed). Editorial El Manual Moderno

Corporación Municipal San Miguel (2017). Portal de Educación. Recuperado en abril de 2020 de https://cmsm.cl/educacion/

Corporación Municipal San Miguel (2020). Plan Anual de Desarrollo Educativo Municipal 2020. Recuperado en julio de 2020 https://cmsm.cl/dev/padem/

De las Heras, C. y Romero, D. (2008) Manual para el Usuario: Perfil Ocupacional Inicial del Niño (SCOPE). University of Illinois at Chicago. www.moho.uic.edu

Kielhofner, G. (2006). Fundamentos conceptuales de la Terapia Ocupacional. (3ª ed). Ed. Médica Panamericana.

Ley N° 20422. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 03 de febrero de 2010. Recuperado en septiembre de 2020 de https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idLey=20422

Ley N°21015. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 29 de mayo de 2017. Recuperado en septiembre de 2020 de https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1103997

Mineduc (2019). Datos abiertos. Resumen matricula por establecimiento años 2004 al 2019 oficial. Recuperado en abril de 2020 de http://datosabiertos.mineduc.cl/resumen-por-establecimiento/

Mineduc (2020). Profesionales asistentes de la educación. Orientaciones Acerca de su Rol y Funciones en Programas de Integración Escolar (PIE). Recuperado en abril de 2020 de https://especial.mineduc.cl/educacion-especial-publica-orientaciones-para-profesionales-asistentes-de-la-educacion-en-el-pie/

Picq, L. y Vayer, P. (1995). Examen Psicomotor de L. Picq y P. Vayer. 1° y 2° Infancia. Centro Pedagógico.

Polonio, B., Duarte P., Noya, B. (2001). Conceptos Fundamentales de Terapia Ocupacional. (1ª ed). Ed. Médica Panamericana.

Polonio, B., Castellanos M., Viana, I. (2008). Terapia Ocupacional en la Infancia. Teoría y Práctica. (1ª ed). Ed. Médica Panamericana.

Rupérez, E. (2017). Entrevista del Contexto Escolar (SSI). Universidad de Salamanca. Recuperado en septiembre de 2020 de http://terapiaocupacionalsalamanca.blogspot.com/2017/06/entrevista-del-contexto-escolar-ssi.html

Salvo G, Lilian, & Castro S, Andrea. (2013). Confiabilidad y validez de la escala de impulsividad de Barratt (BIS-11) en adolescentes. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 51(4), 245-254. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272013000400003

Teletón (2011). Rehabilitación Integral, pág. 79-86. Recuperado en septiembre de 2020 de https://www.teleton.cl/wp-content/uploads/2014/11/Diciembre-2011.pdf

Winnie, D. (2016). Sensory Profile 2. Adaptación española, Manual del Perfil Sensorial 2. (1ª ed). Ed. Pearson-Clinical & Talent Assesment.

Published

2020-12-30

How to Cite

Farías Peñailillo, M. B. . (2020). Formation of the Occupational Therapy unit in School Integration Programs: An experience from the Municipal Corporation of San Miguel. Contexto, 6, 95-119. https://doi.org/10.5281/zenodo.4509418